Communicatie is van uiterst belang in onze westerse maatschappij. We communiceren de hele dag door, verbaal en non-verbaal en met erg veel mensen. Je staat op en je spreekt met je partner, kinderen, huisdier,… Dan ga je naar het werk en kom je in contact met collega’s al dan niet in real life, via zoom, via mail, of andere patforms. Tussendoor kan je dan nog op sociale media communiceren met je vrienden. De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar communicatie kan gemakkelijk fout lopen. De boodschap die we willen brengen kan zelfs bij schijnbaar eenvoudige zaken verkeerd overkomen. In de lagere school kregen vele onder ons het volgende model voorgeschoteld:
We gaan als zender een boodschap sturen naar de ontvanger waar in sommige gevallen ruis op kan zitten. Deze ruis werd dan vaak toegeschreven aan externe zaken zoals storing op de telefoonlijn. Maar in de praktijk zien we vaak dat communicatie misloopt omdat mensen hun gedachten niet altijd even goed kunnen verwoorden, spreken vanuit frustratie of een andere emotie, waardoor je op jouw beurt iets triggert bij je gesprekspartner. Deze conversaties leveren vaak niets op. In tegendeel het zet je soms lijnrecht tegenover elkaar. Als je hierop vast loopt kunnen de principes van geweldloze communicatie enorm verrijkend zijn.
Start met ‘waarnemen’. Probeer feitelijk te kijken naar wat er juist gebeurt zonder je eigen invulling toe te voegen. In bijgevoegde tekening staat ook steeds de mogelijke valkuil genoteerd.
Voorbeeld: Hanne en Jeff hebben het al een tijdje moeilijk. Hanne voelt zich alleen en heeft het gevoel dat Jeff nooit tijd voor haar maakt. Jeff is hard aan het werk zodat hij goed kan sparen. Op die manier kan hij ervoor zorgen dat Hanne en hij snel in hun droomhuis kunnen gaan wonen. Jeff komt op een avond thuis en ploft onmiddellijk in de zetel. Hanne had net gekookt en voelt zich erg verdrietig. Ze vliegt uit en zegt: “ja hoor ik zal het eten ook wel naar jou toebrengen, meneer de koning”. Daarop staat Jeff op en geeft hij de boodschap dat hij wel frietjes gaat halen. Hij is erg boos en gekwetst.
Hanne interpreteert het gedrag en reageert alsof haar interpretatie de werkelijkheid is. Ze bekijkt de situatie enkel vanuit haar perspectief, namelijk: ze heeft hard gewerkt in de keuken, ze ziet haar vriend thuis komen en interpreteert zijn gedrag als: “hij wil weer niet bij mij zijn en ziet niet wat ik allemaal doe”.
Wanneer je vanuit de waarneming kan spreken: “ik merk dat je in de zetel ploft…” Laat je een opening waarop Jeff had kunnen aangeven vanwaar zijn gedrag kwam. Hiernaast kan Hanne dan haar gevoel benoemen: “ik merk dat je in de zetel ploft en daar word ik verdrietig van”. Een emotie vertelt iets over een onderliggende behoefte. Probeer deze te verwoorden. Dit is niet altijd even makkelijk. In het voorbeeld van Hanne en Jeff is de behoefte er voor elkaar zijn, voor elkaar zorgen. Jeff zorgt voor Hanne door hard te gaan werken. Hanne zorgt voor Jeff door te koken en wil ook graag samen tijd doorbrengen. Want deze tijd doorbrengen zou voor haar betekenen dat ze zich minder alleen voelt. Als ze deze behoefte zou communiceren “ik wil me niet alleen voelen” is dit nog steeds voor interpretatie vatbaar. Maak wat je nodig hebt zo concreet mogelijk. “Ik wil samen gezellig tijd doorbrengen en gezellig samen eten.”
Het is niet altijd makkelijk dit om te zetten in de praktijk. Zeker wanneer de situatie hevige gevoelens triggert van verdriet, frustratie of boosheid. Dan is het moeilijk om deze stappen voor ogen te houden. Maar deze manier van communicatie helpt wel om conflicten concreet aan te pakken. Neem deze tips mee en kijk wat het jou kan brengen. Oefening baart kunst!
Wens je te werken aan je communicatiestijl? Merk je dat je vaak misbegrepen wordt of soms niet zo goed weet hoe je bepaalde zaken kan aanpakken? Neem dan gerust contact op met een van onze therapeuten voor de nodige ondersteuning.
Zorg, cura, braschtaat, zoersel, psycholoog, pscyhologen, therapie, therapeuten,psycotherapie, begeleiding, , schilde, schoten, merksem, halle, westmale,oostmale, rijkevorsel, hoogsraten, ekeren,kapellen, wijnegem,comunicatie, verbetering, vordering, groei, versterken, vernieuwen, openbloeien, oefenen