Loopt de taalontwikkeling bij jouw kind afwijkend of vertraagd? Heeft jouw kind problemen met lezen, spelling of rekenen? Verloopt het slikken of de articulatie niet normaal? Heeft u een beroerte gehad en heeft u moeite met woordvinding of communicatie in het algemeen? Dan bent u bij Leonie aan het juiste adres. Zij is erkend logopediste en behandelt kinderen en volwassenen.
Hieronder vindt u de problematieken die zij behandelt, met een woordje uitleg.
Taalproblemen
Elk kind ontwikkelt op zijn eigen tempo, maar soms komt de taalontwikkeling traag op gang of is er een achterstand merkbaar t.o.v. leeftijdsgenoten. Er kunnen problemen zijn met de taalvorm (verbuigingen, vervoegingen en zinsbouw), de taalinhoud (woordenschat) en/of het taalgebruik. Een vroegtijdige aanpak is van belang voor het welbevinden en het leervermogen van het kind.
In bepaalde gevallen blijven de taalproblemen bestaan, ondanks intensieve oefening. We spreken dan niet meer louter van een taalachterstand, maar van een taalstoornis (dysfasie). Een diagnose wordt gesteld na overleg met de verschillende betrokken partijen (ouders, logo, leerkracht, zorgjuf, CLB en arts).
Therapie voor taalproblemen kan pas opgestart worden indien er een normaal IQ en een normaal gehoor kan vastgesteld worden.
Leerproblemen
Kinderen kunnen op school moeilijkheden ondervinden met lezen, schrijven en/of rekenen. We spreken dan van leerproblemen.
Hebben kinderen echter een grote achterstand opgelopen en blijven de problemen hardnekkig aanwezig ondanks intensieve logopedische therapie, dan is er sprake van een leerstoornis. Ondanks een gemiddelde intelligentie blijven de problemen met lezen, schrijven en/of rekenen bestaan.
Dyslexie en dysorthografie zijn stoornissen die gekenmerkt worden door een hardnekkig probleem met het aanleren en/of vlot toepassen van lezen en/of spellen.
Dyscalculie is een stoornis die wordt gekenmerkt door een hardnekkig probleem met het aanleren en vlot/accuraat oproepen/toepassen van reken- en wiskundevaardigheden.
Afwijkende mondgewoonten
Onder afwijkende mondgewoonten worden die gewoonten verstaan die negatieve gevolgen hebben voor de gebitsstand, het spreken en het gehoor. De vorm van de mond en de stand van de tanden en kiezen worden voor een groot deel bepaald door de functie van de spieren in en om de mond. Afwijkende mondgewoonten kunnen het evenwicht tussen die spieren onderling verstoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan foutieve slikgewoonten, mondademen, duimen, vingerzuigen, lispelen of slissen. Als bepaalde spieren of spiergroepen in en om de mond niet goed functioneren, heeft dit vrijwel altijd een direct gevolg voor de vorm en de ontwikkeling van het gebit en/of de kaken. Vaak is er dan ook sprake van een articulatieprobleem.
Articulatieproblemen
Het betreft hier spraakproblemen waarbij spraakklanken niet of verkeerd uitgesproken worden. Het kan dus zowel om een weglating, een vervanging of vervorming gaan van één of meerdere spraakklanken.
Er kan een onderscheid gemaakt worden tussen fonetische en fonologische articulatiestoornissen.
Wanneer een kind één of meerdere klanken niet goed kan uitspreken, is er sprake van een fonetische articulatiestoornis. Spraakklanken worden dan vervangen, weggelaten of vervormd.
Bij sommige kinderen is niet de productie van de spraakklanken het probleem, maar wel het correct gebruiken van deze klanken bij het vormen van woorden. In dit geval is er sprake van een fonologische articulatiestoornis. Jonge kinderen vervormen de woorden van volwassenen. Ze maken de klankstructuur eenvoudiger. Naarmate ze ouder worden, gaan hun woorden steeds meer op die van volwassenen lijken en verdwijnen de vereenvoudigingsprocessen. Kinderen met een fonologische articulatiestoornis gaan bepaalde vereenvoudigingsprocessen langer toepassen dan leeftijdsgenootjes.
Neurogene communicatieproblemen
Neurogene communicatieproblemen ontstaan na een hersenletsel of een letsel in het zenuwstelsel. Dit is in 2/3 van de gevallen een beroerte (hersenbloeding of herseninfarct). Maar afasie, dysartrie en verbale apraxie kunnen ook worden opgelopen op jonge leeftijd zoals na een verkeersongeval of bij een hersentumor.
Afasie
Er is sprake van afasie wanneer het gedeelte van de taalproductie beschadigd is. Iemand heeft dan moeite om taal te vormen. Dit kan van persoon tot persoon variëren, zowel bij het spreken als bij het schrijven.
Een ander probleem wat kan optreden is dat iemand moeite heeft met het begrijpen van taal (taalreceptie), dus in een gesprek of bij het lezen.
Andere voorbeelden van communicatieproblemen zijn: woordvindingsproblemen, problemen in de non-verbale communicatie, gebruik van vreemde woorden of zinnen…
Dysartrie
Dysartrie is een stoornis in het spreken en niet in de taal. De spraak is aangedaan, omdat door verlamming van de spieren van lippen, tong en/of gehemelte de spraakklanken niet meer goed gevormd kunnen worden. Daardoor kan iemand moeilijk te verstaan zijn. Dit betekent dat een ernstige dysartrie patiënt wel kan communiceren door middel van schrijven of gebaren, iets wat een afasiepatiënt vaak moeilijk afgaat.
Verbale apraxie
Verbale apraxie is een articulatiestoornis die het gevolg is van een hersenletsel. Het gaat om een stoornis in het programmeren van de spraakbewegingen, een stapje voor de uitvoering zelf. Het bewust produceren van spraak is dus gestoord, terwijl het automatisch spreken beter is.
Hoe gaat dit allemaal in zijn werk?
Aanmelding
Op eigen initiatief of na een doorverwijzing door de school, CLB, huisarts, kinderarts, neus-keel-oor-arts,… kan u contact met mij opnemen om een afspraak te maken. Dit gebeurt via de website, maar je kan mij ook contacteren via mail of telefonisch.
Intakegesprek
Tijdens een eerste gesprek gaan we na wat de hulpvraag en de voorgeschiedenis is. We brengen u dan ook op de hoogte van de praktische werking, de inhoud en de planning van de onderzoeken, de tarieven en de eventuele mogelijkheden tot terugbetaling via het RIZIV of aanvullende verzekering van het ziekenfonds. Indien er een mogelijkheid tot terugbetaling is, geven we u de nodige informatie voor het opstarten van de procedure en begeleiden we u bij de verschillende stappen.
Onderzoek
Tijdens een volgende afspraak zullen de nodige tests worden afgenomen. Afhankelijk van de problematiek zal dit tijdens één of meerdere sessies gebeuren.
Na afloop van alle onderzoeken wordt een aanvangsbilan (= een schriftelijk verslag) opgesteld. Tijdens een adviesgesprek zal dit verder toegelicht en besproken worden. Tijdstip, plaats en frequentie van de therapie zullen dan ook worden afgesproken.
Indien er een mogelijkheid tot terugbetaling is, zal een aanvraag worden ingediend bij uw ziekenfonds. Dit bestaat uit de voorschriften van een geneesheer-specialist of huisarts, het aanvangsbilan en een ingevuld aanvraagformulier.
Behandeling
Behandelsessies duren een half uur of een uur. De totale duur en frequentie van de behandeling is afhankelijk van de aard van de stoornis. De behandelingen gaan door in de praktijk. Op aanvraag zijn behandelingen op school en huisbezoeken mogelijk.
We werken nauw samen met alle betrokken partijen (ouders, school, leerkracht, zorgleerkracht, CLB, …) om een zo goed mogelijk totaalbeeld te krijgen en om op de specifieke noden te kunnen inspelen. Door regelmatig evaluatie- en overlegmomenten te plannen zorgen we voor een optimale begeleiding.
Neem gerust vrijblijvend contact op of maak een afspraak via de website.