Ik ben Pam Geens en mama van Quin, mijn zoontje van 18 maanden. Naast mijn werkzaamheden bij Cura werk ik bij het ondersteuningsnetwerk VOKAN. Buiten mijn job sport ik veel en ben ik vooral geëngageerd in volleybal als speler en trainer in zowel WOVo Malle als KVC Zoersel. Mijn passie voor mijn job en hobby komen vanuit mijn liefde voor kinderen en jongeren als ook het zorgen voor anderen.
Ik wilde al van jongs af leerkracht worden. Ik werk graag met kinderen en jongeren en zo ben ik dan ook na het secundaire onderwijs aan mijn lerarenopleiding begonnen. Ik heb op verschillende scholen gewerkt en ben uiteindelijk gestrand in het Atheneum van Schoten tot op dit jaar.
Het lesgeven hier was een stevige uitdaging en ik merkte al snel dat echt lesgeven, maar 10% was van mijn totale takenpakket. Mijn leerlingen hadden veel meer nodig dan enkel het aanbieden van leerstof. Van al mijn leerlingen waren er misschien maar enkelen die zich zonder problemen konden vinden in het reguliere onderwijs. Alle andere leerlingen hadden een zorgvraag. Deze vele vragen kon de zorg binnen onze school, met de huidige middelen ter beschikking, niet allemaal beantwoorden. Veel leerlingen missen de nodige ondersteuning en hulp bij hun ontwikkeling tijdens hun onderwijsloopbaan.
Ik merkte dat ik meer zorg op mij nam, dan tijd besteedde aan mijn lessenpakket. Ik nam dan ook de beslissing om een BaNaBa Zorg en Remediërend leren te volgen, want ik had het gevoel dat ik tekort kwam om al mijn leerlingen kwaliteitsvol te ondersteunen. Ik was namelijk enkel leerkracht en geen zorgprofessional. Ik heb ontzettend veel uit deze opleiding gehaald en ook mede hier werd het zaadje gepland om zelfstandig ambulante zorg aan te bieden.
Ook al had ik deze opleiding op zak, toch merkte ik dat ik niet voldoende tijd kon maken om al mijn leerlingen te helpen. Ik voelde nog steeds dat binnen het huidige onderwijs er geen middelen ter beschikking waren om mij volwaardig te laten werken in de zorg. Dit vond ik zo oneerlijk en hard voor al die leerlingen die niet ondersteund konden worden. Hierdoor besloot ik te starten met Pam Coaching en dezelfde zorg aan te bieden buiten de scholen. Waar leerlingen niet moeten voldoen aan bepaalde eisen of niet in een bepaald middelenpakket moeten vallen om geholpen te worden. Elke leerling of student met een hulpvraag, hoe klein of groot ook, kan bij mij terecht voor ondersteuning op maat. Dit heeft me uiteindelijk ook gemotiveerd om de overstap te maken van het lesgeven als leerkracht naar het individueel ondersteunen bij VOKAN.
Mijn aanbod wordt opgesplitst in twee delen, enerzijds coaching en anderzijds leerondersteuning.
Coaching bij
- ontwikkelingsstoornissen (ADHD, ASS, …)
- leerstoornissen (dyslexie, dysorthografie, …)
- aanreiken van hulpmiddelen bij kleurenblindheid, NAH, …
- luisterend oor bij moeilijkheden op school, bij vrienden, thuis, …
- ondersteuning van ouders bij opvoedingsvragen, moeilijkheden thuis, …
- verminderde motivatie
- opbouwen zelfvertrouwen
- omgaan met stress
- faalangst
Leerondersteuning bij
- leren leren
- samenvatten
- rust bewaren
- hoofd- en bijzaken scheiden
- tips & tricks om te memoriseren
- bijles
Lagere school: gehele aanbod met uitzondering van Frans
Secundaire school: chemie, biologie, fysica, natuur-wetenschappen, aardrijkskunde en geschiedenis 1e t.e.m. 6e
Hoger onderwijs: begeleiding van hogeschoolstudenden en universiteitsstudenten bij stress, grote hoeveelheden en algemene studievaardigheden
Waar mogelijk tracht ik, wanneer hier positief op gereageerd wordt, om met scholen samen te werken. Om eventueel in de klas of op de speelplaats aanwezig te zijn. Om te spreken met leerkrachten en zorgmedewerkers om zo een goed afgestemde aanpak op poten te zetten als het gaat over schoolse moeilijkheden.
Als coach en leerondersteuner ben ik zeer empathisch en breng ik ervaring in het onderwijsveld alsook de werking van het schoolorgaan mee. Ik weet waar je moet aankloppen en bij wie je specifiek moet zijn binnen het onderwijs, maar ook buiten het reguliere onderwijs ken ik de weg. Ik ben ontzettend geduldig, benoem steeds het positieve en ben gericht op het proces dat een individu doormaakt. Ik kijk breder dan het label en zie de persoon in zijn geheel, het gezin en zijn omgeving. Het totaalbeeld blijft belangrijk. Ik werk ook rond stressbeheersing en emotie-uiting. Een rustige en open geest is nodig om te leren.
Via het online afsprakensysteem kan je een eerste gesprek inboeken. Tijdens dit gesprek brengen we de hulpvraag in kaart en maken we samen een begeleidingsplan op. Daarna volgen er een aantal vervolgsessies tot de coaching of leerondersteuning als succesvol wordt ervaren. Dit wordt besproken in een evaluatiegesprek. Bij het startgesprek en evaluatiegesprek zijn de ouders of één ouder altijd aanwezig als het gaat om een 16 jarige of jonger. Jongeren die ouder zijn en studenten zijn steeds individueel welkom, de ouders of één ouder kunnen ook steeds aansluiten indien gewenst. Als het ouderbegeleiding betreft zullen er sessies alleen met de ouder(s) plaatsvinden maar indien nodig of op vraag ook als gezin.
Voor vragen of meer info ben ik steeds bereikbaar op pam@cura-mc.be. Een eerste gesprek kan je hier vastleggen. Tot snel!