Een kind met autisme met een kalenderleeftijd van 12 jaar kan emotioneel een ontwikkelingsleeftijd hebben van 18 maanden, cognitief een ontwikkelingsleeftijd van 12 jaar en sociaal een ontwikkelingsleeftijd van 3 jaar.
Binnen een normale ontwikkeling verloopt de emotionele ontwikkeling meestal parallel met de cognitieve en sociale ontwikkeling, bij kinderen met autisme merken we dat het tempo tussen deze aspecten vaak verschillend verloopt.
De emotionele ontwikkeling bestaat eruit dat een kind kan omgaan met zijn gevoelens en besef heeft van zichzelf, de sociale ontwikkeling heeft te maken met hoe het kind relaties met anderen kan opbouwen.
Wanneer kinderen met autisme het moeilijk hebben en hierdoor probleemgedrag stellen, kan het zinvol zijn om het niveau van emotionele ontwikkeling in kaart te brengen, vooral om te kijken waardoor probleemgedrag ontstaat waardoor we beter weten hoe we met hem/haar moeten omgaan. Wat we kunnen doen, is kijken wat voor gedrag een kind met autisme stelt en ons de vraag stellen: ‘Bij welke leeftijd past dit gedrag?’, om zo beter je begeleiding af te stemmen. Een kind met een emotionele ontwikkelingsleeftijd van 18 maanden heeft een andere soort ondersteuning nodig dan iemand met een emotionele ontwikkelingsleeftijd van 8 jaar. Dit wil niet zeggen dat je hem/haar als een peuter moet aanspreken maar het heeft meer te maken met welke behoeften een kind heeft en wat je van hem/haar mag verwachten.
Kinderen met autisme hebben vaak cognitief een hoger ontwikkelingsniveau, hierdoor bestaat het gevaar dat deze kinderen overschat worden omdat ze hun lager emotioneel ontwikkelingsniveau kunnen maskeren.
De sociaal-emotionele ontwikkeling kan ingeschaald worden met behulp van enkele screening tools zoals de SEO-R² of SEO-V van Anton Dosen met aanvulling van de draad van Gerrit Vignero. Voor screening en persoonlijke begeleiding kan je terecht bij onze auticoach Arian Lauryssen.