Herken je volgende zaken bij jezelf, bij je kinderen of bij je leerlingen:
-
- alle dagen studeren van einde schooltijd tot begin bedtijd en ook tijdens het weekend zonder voldoende ontspanning te nemen, ook hobby’s worden vaak afgezegd door teveel schoolwerk
-
- hoge verwachtingen voor zichzelf die niet in te lossen vallen
-
- alles van buiten studeren zonder hoofd- van bijzaken te scheiden
-
- goede punten op tussentijdse rapporten of dagelijks werk, maar opvallend lager scoren bij herhalingstoetsen of examens
-
- uitingen van stress zoals zweten, huilen, niet eten, misselijk zijn, bijna of helemaal flauwvallen tijdens het studeren, vlak voor of tijdens de test
-
- studeren uit een onvolledige cursus waar lossen bladeren tussen zitten die niet persé bij het vak horen
-
- laattijdig starten met studeren of niet weten hoe eraan te beginnen
-
- moeite hebben met het organiseren van kaften, boeken, cursussen en materialen en altijd een slordige bureau, rugzak of cursuskast
Dan kan ik jullie hiermee helpen! Wanneer ik studiebegeleiding geef, val ik terug op mijn ervaring als leerkracht en ook de ervaringen die ik zelf had tijdens het studeren in het middelbaar en hoger onderwijs. Tevens heb ik al veel leerlingen en studenten op weg geholpen in mijn praktijk door samen te zoeken naar hun eigen unieke studiemethode. Ik neem je graag mee in het proces dat we samen doorlopen.
Eerst en vooral bekijken we waar het schoentje wringt. Dit kan op één specifiek vlak liggen, maar ook op meerdere. Stel jij spendeert te veel tijd aan je schoolwerk. Het is niet in proportie met de opgegeven taken en testen. Als je dan taken en testen terugkrijgt dan zijn de punten ook niet evenredig met de tijdsinvestering die je ervoor maakte. Dan gaan we kijken naar hoe je studeert. Is je studiemethode wel efficiënt of zijn er misschien aanpassingen die we kunnen maken waardoor je minder tijd spendeert, maar deze tijd veel efficiënter gebruikt. Zo zijn er tal van mogelijkheden en iedereen is hierin uniek.
Eens we bekeken hebben wat nu net het probleem is, in dit geval tijdsindeling en algemene studiemethode, gaan we kijken naar wat er mogelijks kan werken voor jou. Ik geef hier al enkele tips mee die vaak effect hebben en voor een positieve evolutie zorgen. Op mijn Instagrampagina kan je nog tal van tips vinden, dus neem ook zeker daar een kijkje: @pamcoaching_levelup
- Bekijk per vak of je studiemethode voldoet. Stel jezelf volgende vragen:
a. Je behaalt goede punten voor dit vak. Hoe komt dit? Wat kan ik uit deze studiemethode halen dat misschien ook kan werken voor andere vakken? Wat maakt dat je dit vak wel gemakkelijk kan studeren?
b. Je behaalt mindere punten voor dit vak of niet het resultaat dat je verwacht. Heb je het gevoel dat je hier veel tijd aan spendeert? Waarom? Wat doe je dan met deze tijd? Is alles wat je doet met deze tijd nuttig? Kan je iets aanpassen? Weglaten? Veranderen?
Na een gesprek met deze leerling en zijn ouders blijkt dat het probleem ligt bij de woordenschat van Frans en vakken met veel te studeren tekst zoals geschiedenis, aardrijkskunde en natuurwetenschappen. Deze leerling studeert luidop uit de cursus, maar schrijft niets op. Ook zijn woordenschat studeert hij mondeling.
2. Schrijven is ontzettend belangrijk en vaak de eerste stap na lezen, pas daarna komt spreken. Het is wetenschappelijk bewezen dat er meer hersendelen betrokken zijn bij schrijven, dan bij spreken. Dit maakt dat je beter zal kunnen onthouden wanneer je beide technieken gaat combineren. Hoe doe je dit nu? Je leest best eerst je gehele te kennen stuk door. Daarna schrijf je een samenvatting (typen mag ook). Er zijn verschillende manieren van samenvatten, maar ik ben ontzettende fan van de Cornell-methode. Hiernaast zie je hier een sjabloon van. Als je eenmaal een samenvatting hebt, dan ga je deze best luidop studeren. Door zowel te lezen, te schrijven als te spreken over dezelfde leerstof activeer je verschillende delen van je hersenen en zal je actiever onthouden en kunnen herinneren tijdens testen. Ook woordenschat moet je schrijven. Leg een blad naast de Nederlandse woorden en schrijf de Franse woorden ernaast. Controleer nadien op fouten en herhaal deze foutief geschreven woorden opnieuw.
3. Het maken van een samenvatting. Ik heb hierboven al een bepaalde manier van samenvatten laten vallen, maar er zijn er zoveel! Ik ben ook een voorstander van kaartjes schrijven. Geen Kerst- of verjaardagskaarten maar studeerkaarten. Voor dit voorbeeld kom ik even terug op de woordenschat van Frans. Deze taal gebruikt verschillende lidwoorden afhankelijk van het geslacht. Zo heb je vrouwelijke en mannelijke woorden. Om dit makkelijk te kunnen onthouden en op een efficiënte manier te studeren kan je gebruik maken van gekleurde steekkaarten die je bijvoorbeeld in vier of in acht knipt. Je zet alle vrouwelijke woorden op roze kaartjes en mannelijke woorden op blauwe kaartjes. Vooraan komt het Nederlandse woord en op de achterkant het Franse woord. Nu leggen je hersenen een belangrijke link: boek stond op een blauw kaartje dus moet het mannelijk zijn: un livre. Deze kaartjes zijn ook ontzettend handig om mee te nemen in de auto of op de bus. Kaartjes die je telkens juist hebt, kunnen ertussen uit tot je nog maar enkele, moeilijkere over hebt en deze kan je dan intensief herhalen.
4. Nog een tip die ik kan geven is het zoeken van ezelsbruggetjes. Een hele bekende om de volgorde en namen van de planeten te onthouden is:
Maak → Mercurius
Voort → Venus
Aardig → Aarde
Meisje → meisjes komen altijd van Mars
Jantje → Jupiter
Spuit → Saturnus
U → Uranus
Nat → Neptunus
(Plons) → Pluto (maar eigenlijk doet hij niet meer mee)
Je kan zelf zoiets verzinnen om iets moeilijks te kunnen onthouden. Dit zorgt ervoor dan je sneller de nodige informatie kan terughalen. Ben je zelf niet goed in verzinnen? Geen probleem, neem eens een kijkje op deze website: www.ezelsbruggetje.nl. Hier vind je al veel voorbeelden en als je er zelf eentje hebt gevonden, dan kan je hem hierop zetten. Zo help je anderen weer verder! Hiernaast staat een voorbeeld voor geschiedenis, gevonden op bovenstaande website.
5. Eentje die je niet graag hoort als leerling is ‘HERHALEN’, maar spijtig genoeg is dit de gouden tip. Het is de tip der tips en werkt altijd en voor iedereen. Stel je hebt een test van Franse woordenschat volgende week maandag en vandaag is woensdag. De test werd vandaag opgegeven. Dan schrijf je alvast thuis de steekkaartjes, dan heb je de woorden al één keer allemaal gelezen en geschreven. Donderdag en vrijdag spendeer je tijd met je kaartjes totdat je alle Franse vertalingen kent. In het weekend, wanneer je meer tijd hebt, schrijf je alle woordjes meerdere keren zoals hierboven uitgelegd tot je ze allemaal kan. Maandag doorheen de dag herhaal je de woordenschat met de kaartjes. Je hebt nu alle woordjes meer dan acht keer gelezen, geschreven en luidop gezegd. Dit zijn veel herhalingen, maar het is bewezen dat dit helpt!
6. We spenderen ook tijd aan het actief werken met een schoolagenda of planner zoals deze in Smartschool. Zo leren we een tijdsinschatting maken van het te plannen schoolwerk en maken we een duidelijk overzicht. Het leren plannen en organiseren van schoolwerk is ontzettend belangrijk. Je zag hierboven al bij de vorige tip dat we steeds bekijken wanneer de deadline is. In dit geval de dag van de test. We werken terug in de tijd. Maandag 6e lesuur test, die middag en op de bus kan ik nog herhalen. Als ik zaterdag en zondag een half uurtje spendeer aan het schrijven van de woorden dan kan ik ze ook juist schrijven. Donderdag en vrijdag kan ik ervoor zorgen dat ik de vertalingen ken. Dit wil zeggen dan ik gewoon kan zeggen wat de Franse vertaling is, zonder ze juist te kunnen schrijven. Woensdag moet ik dan best mijn kaartjes al klaar hebben. Dit zet je allemaal in je planner en je probeert je aan dit schema te houden.
We hebben er nu één voorbeeld uitgenomen, maar als je vastloopt op studiemethode, de gespendeerde tijd of de mate van stress tijdens het studeren of de test dan ben ik de juiste persoon om je hierin de begeleiden. Ik heb een koffer vol studietips, tips voor de organisatie van schoolmateriaal, ademhalingsoefeningen en positieve bevestigingen om het zelfvertrouwen te verhogen. Stop met uren lezen in onvolledige, rommelige cursussen, zonder kleur of structuur volledig overspoeld door stress. Het kan anders! Samen gaan we voor mooie resultaten door te zoeken naar de studiemethode die echt bij jou past, weinig tijd vraagt, maar veel winst geeft..
ACT ASS Auticoach Auticoaching autisme Brasschaat burn-out Chris Van Gaver coaching Collin diabetes eetgedrag emoties Ergo Ergotherapeut Ergotherapie Eustress Gezondheid intuïtief eten je bent wat je eet Kinderwens Lesley Jochems Logopedie Loopbaanbegeleiding loopbaancheques Menopauze Neurologopedie oedeem orthomoleculair voedingsadvies osteopathie Parkinson Perfectionisme Piekeren Positieve stress relatie relatietherapie Seksuologie Seksuoloog Stress terugbetaling Therapie vochtretentie vruchtbaarheid wandelen Wensy Suzuki
[instagram-feed feed=1]